A noART eARTh day a Művészeti Alkotástól Távolmaradás Világnapja, február 29-e.
2008.
február 29. óta, későbbiekben négyévenként, majd minden évben egy
nappal több napon, a környezetvédelmi világnapok (pl. a Föld napja)
mintájára, a művészek nem terhelik a bolygót műalkotások létrehozásával.
Ivan Ladislav
Galeta (1947–2014) horvát képzőművész 2008. február 29-én a
Fenntarthatóság és Kortárs Művészet: Kivonulás vagy aktivizmus? című
nemzetközi szimpóziumon Budapesten ismertette a noART eARTh day
kiáltványát, melyet huszonöt nyelvre lefordíttatott. A projekt részben
mint hálózati mű valósult meg a www.noartearthday.com oldalon; ez ma már nem látható.
Előadásában több olyan művészeti produktumot is bemutatott, amelyek létrehozásuk révén pusztító hatással lettek környezetükre.
Élesen
bírálta Robert Smithson világszinten ismert land art művét, a Spirális
gátat, mivel művészi alkotásával Smithson tönkretette a utahi Nagy-sóstó
flóráját és faunáját.
Amikor
művészetről van szó, úgy tűnik, hogy minden megengedett és
megbocsátott; ez elfogadhatatlan a jövőnk szempontjából – protestált
Galeta.
A kiáltvány szövege - NOART EARTH DAY
„A kreáció minden tevékenysége valójában romboló tevékenység. (Pablo Picasso)
Felvetem, hogy február 29-ét kikiáltsák a Művészeti Alkotástól Távolmaradás Világnapjává.
Tekintettel arra, hogy ma mindenkiből lehet művész, még csak
speciális képzettség sem szükséges hozzá, az elmúlt időszakban egyre
aggasztó tényező lett, hogy mindenki úgy gondolja a művészi alkotásuk
érdemes rá, hogy az meg legyen őrizve a jövő generációi részére.
A másik ok, hogy manapság egyre többen hagyják ott műtermeiket,
amelyek zárt terében kissé klausztrofobikussá vált az alkotás, arról nem
is beszélve, hogy a folytonos összezártság a festékekkel és a kémiai
anyagokkal nem tesz jót az egészségnek és a léleknek sem. Így
elkezdődött a kivonulás a szabad levegőre, egyre több lett a
landartisztikus tevékenység, amely kreatív szabadsága miatt akkora
méretben vonzotta a művészeket, hogy néhol már aggasztó méreteket öltött
– ezt az internetes oldalakon is meg lehet figyelni.
Anélkül, hogy belemennénk a különböző értékrendek vitájába arról,
hogy valamely művészeti alkotás mestermunka-e vagy sem, ami a jelenlevő
szövegkörnyezetben teljesen lényegtelen is, félek, ha tovább folytatjuk
az érintetlen természet „szebbé formálását” és a művészeti alkotások
tömeges felhalmozását, melyeknek logikus következménye a megfelelő
tárolóhelyek létrehozása számukra, nemsokára úgy fogjuk végezni, mint a
Rapa Nui civilizáció.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése